Februari 2013

Nyss hemkomna från vår senaste resa till Kambodja sitter jag vid köksbordet och ska försöka summera veckorna. Som vanligt infinner sig en känsla av tomhet när man kommer hem och resan är över för denna gång… Men på ett annat sätt kan jag säg att resan precis har börjat, resan på vårt projekt och de nya idéer som vi har fått! Det har varit två intensiva men fantastiska veckor! Som vanligt många känslor, härliga möten, skratt och tårar!

Vi sa hejdå till min man Mattias i Phnom Penh redan på fredagskvällen då vi anlänt. På söndagen började hans äventyr, den 50 mil långa cyklingen genom Kambodja. Det var han och Ola (Bike 4 Cambodia) från Sverige och 6 Britter som tillsammans skulle trampa genom Kambodjas landsbygd, mindre städer och samhällen under 7 dagar. På MC satt Fredrik (Bike 4 Cambodia) från Sverige och gjorde ett kanonjobb med fotografering, filmning och fix! Med under resan var även ”Mr. D” som körde minibuss med extra cykel, verktyg, packning och en Kambodjansk doktor ombord! Cyklingen startade i Kep och gick genom Takeo, Kampong Speu, Kampong Chnang, Pursat, Moung Rusie, Battambang och Siem Reap där målgången var precis utanför entrén till Angkor Wat, Kambodjas största tempel. Det var tidiga morgnar för att hinna köra den största delen av dagens sträcka och undvika den värsta hettan mitt på dagen. Längs vägarna, som mestadels bestod av grus, fick de utropa ”Hello” ett antal 100 ggr om dagen till nyfikna bybor! De flesta vägarna var förhållandevis lätta att ta sig fram på bortsett från ett par där det var väldigt mkt sten vilket gjorde att 2 av Britterna fick vibrationsskador i vars ett finger… Mattias klarade cyklingen bra med endast några skrapsår då han gått omkull. Utöver cyklingen hann de även med att besöka några skolor och ett barnhem för HIV-smittade barn. Mattias summerar veckan: ”En fantastiskt kul upplevelse för ett gott ändamål!”

För mig, Jenny Gren och hennes två barn gick resan till Kampong Cham där vi skulle göra ett studiebesök på Tonlebet skolan och dess tandklinik samt ett besök på Krola skola. Båda skolorna sponsras med tandborstning och gratis engelska undervisning genom Bike 4 Cambodia och vårt mål var att se hur de går tillväga med tandborstningen och hur de arbetar i kliniken.

På Tonlebet skolan borstar barnen sina tänder varje morgon och på kliniken finns en tandsköterska anställd ca 20 tim/v för att undersöka och laga barnens tänder.

Även på Krola skola borstar barnen tänderna. En av byggnaderna på Krola är i så dåligt skick att man kan se igenom tre klassrum och hela byggnaden ger en känslan av att trilla ihop när som helst. Insamlingen från cyklingen genom Kambodja går till att bygga en ny skolbyggnad på Krola och bygget beräknas starta framåt sommaren 2013.

Vi skänkte tandborstar, pennor och ballonger till barnen samt ett ex av mina illustrationer av tänderna och dess skötsel!

Vår resa gick vidare till Siem Reap och vår skola! Som vanligt blev vi mottagna med många kramar och leenden! Det kändes fantastiskt att få se alla igen! Jenny Grens barn väckte så klart nyfikenheten hos barnen och det dröjde inte länge förrän de satt tillsammans och pärlade på pärlplattorna vi haft med oss! Underbart att se! Det blev några lektioner med engelska sånger och lekar med barnen! Chonn hade fixat två högtalare och en förstärkare så att det går att koppla in telefonen till dessa och spela upp musik och ljudfiler på engelska,  från t.ex. you tube. Det är kanon!

Nästa dag började Jenny Gren att undervisa de yngsta barnen i tandhälsa. Jag och Chonns fru åkte till marknaden där jag köpte två plaststolar som vi skulle ha att sitta på då barnens tänder skulle undersökas. Dessa, ett flak vattenflaskor och dagens middag lyckades vi få med oss tillbaka på moppen!

När vi kom tillbaka var det dags för barnen att prova borsta sina tänder. De flesta hade aldrig hållit i en tandborste tidigare. Jenny Gren hjälpte dem att hålla rätt och komma åt med tandborsten på alla tänderna.

Vidare fortsatte Jenny gren att undersöka deras tänder. Jag var förberedd på att de skulle ha hål och kanske tandsten men jag trodde inte att det faktiskt skulle vara så illa som det var… Många av barnen behövde dra ut flera tänder och de hade karies på samtliga sina mjölktänder…

De kommande dagarna fortsatte Jenny Gren att informera och visa barnen i de andra klasserna om hur de skulle sköta sina tänder. Hon undersökte i första hand de som hade ont eller var oroliga för någon tand. Även bland de lite äldre barnen var tänderna i dåligt skick.

Alla barn på vår skola fick information om tandhälsa. De fick varsin tandborste och varsin tandkräm. Detta var ett första steg i vårt tandborstprojekt och det vi kunde göra i dagsläget.

På lördagen då det var dags för cyklisterna att cykla i mål utanför Angkor Wat hade vi med oss 58 barn från skolan inne på tempelområdet. Alla hade fått varsin vit T-shirt med vår lilla logga på som vi fixat under veckan! Vi besökte 3 tempel och barnen hade picknick. Vi stod alla tillsammans och sjöng för cyklisterna när de kl. 15.20 kom i mål! Barnen räckte över ballonger och teckningar till cyklisterna! Det var en riktigt härlig känsla!

På sena eftermiddagen tog jag och Chonn med oss barnen en sväng på marknaden i centrum. Bortsett från ett par stycken hade de aldrig besökt Siem Reap tidigare, som endast ligger 3,5 mil hemifrån. De läste på skyltar och restauranger, sa hej till turisterna och skrattade! Jag kände en stor värme i mitt hjärta och när de vinkade hejdå till mig på kvällen tårades mina ögon av lycka. De var så trötta och glada och det kändes fantastiskt att de fått ta del av denna upplevelse!

Nästa dag var alla barnen samlade på skolan då vi kom. Vi hade med oss alla cyklisterna från Bike 4 Cambodia och barnen sjöng glatt de sånger vi lärt dem under veckan! Sedan tog vi farväl och som vanligt kändes det ledsamt och motvilligt…

Tiden var intensiv men väldigt rolig! Barnen gav oss så mycket glädje och så klart önskar vi att vi kunde göra så mycket mer för dem! Men vi påbörjade tandborstningen och fick en bild av hur deras tandhälsa ser ut. Vi hade också möjlighet att skicka Chonn och två äldre flickor till en Boot Camp under 2 veckor där de fick träna sin engelska med flera personer från England. Detta för att flickorna på sikt kan hjälpa till med undervisningen.  Vi kunde också köpa in material till skolan samt ge dem varsin T-shirt och en utflykt som vi hoppas att de ska minnas länge framöver!

Vi vill tacka alla er som har hjälpt oss att göra detta möjligt! Jag vill också rikta ett stort varmt tack till min fina vän Jenny Gren som helhjärtat tagit del av projektet och arbetade hårt med undersökningar och undervisning i tandvård! Även hennes två barn gjorde jättemycket för barnen på skolan och hjälpte oss med praktiska saker, det är guld värt!

Vi kommer att arbeta vidare med tandborstprojektet och skicka de med allvarligast problem till en tandläkare i byn och betala för vården. Underfebruari 2013 kommer vi även att borra en brunn intill skolan så att barnen kan få tillgång till rent vatten. Detta har vi möjlighet att göra för de pengar vi fick in via insamlingen under hösten 2012.

Vidare kommer vi att ansöka om bidrag till att rusta upp klassrummet och köpa in ett par laptops där barnen kan träna engelska via ett program. Vi hoppas få möjlighet att kunna bygga ett par vaskar där barnen kan borsta sina tänder. Under våren hoppas vi också kunna göra en hemsida på engelska så att fler kan ta del av vad som händer på vår skola!

Åter igen, ett stort varmt TACK till alla er, som genom Mattias minne, gör det möjligt för oss att hjälpa några av Kambodjas alla barn med kunskaper i engelska och en bättre tandhälsa!